Petice za právo na minimální přístřeší
Neděle, 20 květen 2007

Petice za právo na minimální přístřeší

 

Vážení občané, jste na stránkách za Právo na minimální přístřeší. Níže uvádíme 10 důvodů proč věříme, že by mělo existovat právo na minimální přístřeší. Pokud s tím souhlasíte, můžete "podepsat" elektronickou petici zde 

Hledáme studenty stavebních profesí, kteří by se chtěli zúčastnit soutěže o nejlepší projekt typověho domu, který by sloužil jako přístřeší, více zde.

Leták ke ztažení zde. 


Tým za právo na minimální přístřeší 

 

10 důvodů proč by mělo existovat právo na minimální přístřeší nejen pro bezdomovce


  1. Dříve se lidé bez domova mohli uchýlit do stájí nebo do chlévů, dnes tato možnost téměř neexistuje. Vzhledem k rozvoji automobilismu už koně nejsou tolik potřeba a vzhledem k automatizované živočišné výrobě se stáje a chlévy běžně nevyskytují a tak tito lidé jsou často v horší situaci než zvířata.

  2. Stát a úřady velmi významnou měrou regulují možnost stavby byť jen malé boudy. I když by si tito lidé rádi svépomocí vytvořili nějakou chýši či boudu, je to pro ně legálně prakticky nemožné. Jestliže takto stát významnou měrou reguluje možnost vytvořit si přístřeší, jinými slovy velmi omezuje svobodu způsobu bydlení (což je na jednu stranu pochopitelné), je jeho povinností nabídnout jinou možnost.

  3. Člověk bez přístupu k teplé vodě a bez možnosti spát v nemrazivé místnosti se vystavuje mimořádně velkému zdravotnímu riziku. A tak tito lidé kromě toho, že nemají kde spát, často trpí nejrůznějšími ošklivými nemocemi – vředy atd.

  4. NE finanční pomoc, ale klíček od přístřeší. Poskytování finanční pomoci těmto lidem vůbec nepomůže, ale právě naopak. Peníze jsou díky jejich duševní slabosti často hned utraceny za alkohol či cigarety. Skutečnou pomocí by byl klíček od přístřeší - samostatné malé komůrky s WC a sprchou, (8m2, postel, sprcha s 50 l teplé vody denně, WC). Poznámka: Hledáme studenty stavebních profesí, kteří by se chtěli zúčastnit soutěže o nejlepší projekt typověho domu, který by sloužil jako přístřeší, více zde.

  1. Být bezdomovcem zpravidla neznamená jen nemít střechu nad hlavou, ale také nemít svůj domov. Proto je důležité, aby poskytnuté přístřeší (komůrku) mohl mít člověk svobodně sám pro sebe a vytvořit si tak částečně svůj domov. Verze pomoci formou ubytoven, kde je několik vzájemně cizích lidí na jednom pokoji, problém řeší jen částečně.

  2. Státní rozpočet ještě na tom vydělá. Měsíční náklady na samostatné přístřeší pro jednu osobu nejsou více než 1500,- Kč. Částku 1500,- Kč by platil stát. Zároveň by zredukoval složitý a drahý systém vyplácení mnoha sociálních dávek a podpor na bydlení a ponechal by jen právo na minimální přístřeší, státní rozpočet by pak ušetřil řádově několik miliard ročně. Například občan mající hrubý příjem 70 000.- Kč, který si postavil veliký rodinný dům (250 m2), dostává od státu celkově "příspěvek na bydlení" 3500 Kč měsíčně, který zahrnuje daňový odpočet úroků z hypotéky a státní podporu. Podporu na bydlení tak dostávají také lidé, kteří ji vůbec nepotřebují.

  3. Pokud bezdomovec požádá někoho o trochu potravin či ošacení, naprostá většina lidí ráda pomůže. Požádá-li však někoho o přístřeší, nevyhoví mu téměř nikdo. Proto je zbytečné, aby stát poskytoval peníze na jídlo a ošacení, v tomto si lidé pomohou sami. Co je však potřeba, je klíček od přístřeší, v tomto si lidé sami pomoci nedovedou.

  4. Každý z nás se může stát bezdomovcem. Není tajemstvím, že většina bezdomovců dříve žila běžným životem, ale okolnosti či životní tragédie jim vzaly natolik životní sílu, která vedla k ztrátě motivace, a tak skončili na ulici.

  5. Skutečná vyspělost a úroveň společnosti se nepozná jen podle výše HDP – hrubého domácího produktu nebo podle výše ekonomického růstu či průměrných platů, ale také podle toho, jak na tom jsou ti nejslabší.

  6. Zavedením práva na minimální přístřeší se pomůže nejen těm, kteří nemají kde hlavu složit (bezdomovců v ČR je asi 40 000 a stále jich přibývá), ale také těm, kteří žijí ve stresu, že takto skončí, jichž je mnohonásobně víc.

 

Přidat jako oblíbený (22) | Citujte tento článek na svých webovkách | Shlédnutí: 11459

Komentáře (21)
RSS komentáře
1. 25-06-2007 22:04
 
Tento web je celý o principech této ba
CIKÁDA A MRAVENEC - BAJKA 
 
 
Klasická verze: 
 
Mravenec pracuje celé dlouhé horké léto; postaví si dům a vytvoří zásoby na zimu. Cikáda si říká, jak je mravenec hloupý, takové pěkné počasí, směje se, tancuje a užívá si. Pak přijde zima, mravenec se schová do tepla domu a pochutnává si na zásobách, zatímco cikáda se třese zimou a bez jídla brzy umře. 
 
 
Současná verze: 
 
Mravenec pracuje celé dlouhé horké léto; postaví si dům a vytvoří zásoby na zimu. Cikáda si říká, jak je mravenec hloupý, takové pěkné počasí, směje se, tancuje a užívá si. Pak přijde zima, mravenec se schová do tepla domu a pochutnává si na zásobách. Cikáda, třesoucí se zimou, zorganizuje tiskovou konferenci, na které se táže, kde vzal mravenec právo na to být v teple a dobře živený, zatímco jiní, méně šťastní, umírají zimou a hladem. Televize uvede vše v přímém přenosu, ukazuje třesoucí se cikádu a záběry mravence, jak si v teple útulného domova vychutnává dobroty všeho druhu. Televizní diváci jsou velice pobouřeni faktem, že v tak bohaté zemi jsou někteří ponecháni utrpení jako chudák cikáda, když jiní žijí v přepychu. Odbory uspořádají před mravencovým domem manifestaci, aby vyjádřily solidaritu s cikádou, a novináři se ptají, jak to, že mravenec tak tajně zbohatnul, a interpelují vládu, aby zvýšila daně mravenci, který přece musí odvádět spravedlivý díl. Na základě výzkumu veřejného mínění vyjde zákon o ekonomické spravedlnosti a zároveň antidiskriminační zákon se zpětnou platností. Daně jsou zvýšeny, mravenec dostane pokutu za to, že nezaměstnal cikádu, a je mu finančním úřadem zabaven dům, protože nemá peníze na zaplacení daní ani pokuty. Mravenec emigruje do Lichtenštejnska. Televize připraví reportáž o obtloustlé cikádě, které nyní docházejí mravencovy zásoby, a to přesto, že jaro je ještě daleko. Bývalý mravencův dum, nyní sociální ubytovna pro cikádu, chátrá z nezájmu cikády i vlády. Vládě je vytýkána nedostatečná sociální podpora a je vytvořena speciální komise s náklady 10 milionů. Mezitím cikáda zemře na předávkování a tisk ještě více podtrhuje nutnost starat se o sociální nerovnost...
Host
 
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
2. 24-06-2007 00:36
 
Tento web je celý o principech této ba
Nesouhlasím s tímto nápadem. Já sám jsem živnostník, sociální dávky ani příspěvky na bydlení neberu. Bydlím s přítelkyní v plesnivém, vlhkém domku a o 50ti litrech teplé vody na osobu a den nebo vůbec o nějaké teplé vodě si můžeme nechat jenom zdát. Taky nám docela chybí možnost vytáhnout z jedné z našich dvou skříní oblečení bez obavy že bude plesnivé. Žijeme z toho co si vyděláme, nikdo nám nic nedá a od nikoho ani nic nechceme. Oba pracujeme. Proč by někdo kdo nepracuje a asi ani nikdy nebude měl mít z našich daní sponzorovaný (z našeho pohledu) komfort, který my nemáme a dlouho mít nebudeme? 
Jsem proto poskytnout všem lidem šanci pracovat a vydělat si na slušné živobytí. Kdo nechce, jeho problém. Nenutit ho, ale ani nenutit ostatní sponzorovat mu pohodlný život. Kdo objektivně nemůže pracovat tomu pomoct. 
Sprcha na každé samostatné buňce je přehnaný luxus. Když jsme mohli na vojně nebo na kolejích bydlet se společnou sprchou, záchodem a v několika lidech na pokoji proč by nemohl někdo jiný?
Host
 
Josef Sviták
3. 23-06-2007 07:35
 
Tento web je celý o principech této ba
Tuším, že to je bod 6, kde se mluví o státním rozpočtu? JE sice hezké, že tu je uveden příklad někoho kdo si postaví dům a má plat 70000,- Staví však i ti, nebo si platí hypotéku pouze na byt, kteří těch 70000,- nedají dohromady ani ve dvou. Ve velmi málo případech dosáhnou na polovinu té částky. Opravdu by to chtělo třídit lidi na ty, kdo se stará, nebo se snaží o sebe postarat a lidi, kterým je opravdu všechno jedno
Host
 
EU Man
4. 22-06-2007 09:41
 
Londýnští bezdomovci
http://koutny.blog.idnes.cz/c/5337/Vite-v-cem-se-lisi-Londynsti-bezdomovci-od-tech-nasich.html#t2 
 
A na mojí otázku, proč se nesnaží žít jako člověk, proč nepracuje a proč žije na ulici, mi odpověděl otázkou: 
„ a proč vlastně pracuješ ty?“ 
 
Myslím, že totéž platí o našich. 
 
„ a proč vlastně pracuješ ty?“ 
No přece na to, aby jim "humanisti" mohli zajistit "přístřeší" s teplou vodu... a taky uklízečkou, protože ti si uklízet nebudou.
Host
 
Terry
5. 21-06-2007 15:12
 
Londýnští bezdomovci
Kamarád má stavební firmu a má absolutní nedostatek helfrů alias přizdrisráčů po kterých se nechce nic jiného než přenášení materiálu a házení do míchačky neboli tohle podrž - tamto přines. Zkusil oslovit místní bezdomovce - ti ho poslali k šípku a klesl až tak hluboko že mu jeden ze zaměstnanců obchází ráno místní romy jestli by nechtěli zrovna dneska makat s tím že se vyplácí načerno každý večer po odvedené práci. Jak jinak by jste ještě chtěla pomoci? Bezďákům nabídl práci, výplatu každý den a ubytování ve stavební buňce po dobu stavby. Já jsem si jako helfr v roce 1997 vydělal 5400 čistého po zdanění měsíčně. Kolik to může být teď? I kdyby dostali jen 6000 tak za jídlo dají tak 2000 pokud nebudou nároční a zbyde jim 4000. Myslíte že je to málo na to aby se umyli, oholili, nechali ostříhat a u vietnamců nakupili komplet nový hadry a zaplatili si na mesic ubytovnu at maji adresu kterou muzou poskytnout? Ubytovna stojí 2000, boty 200, 3páry ponožek 50, rifle + pásek + kratasy 350, košile 2ks - 200, slipy 5ks za 50, holič 100, hodinky 50 - vše od vietnamců. mobil z bazaru + simka 700. To máme 3700 a ten člověk je - ostříhaný 
- oholený 
- má bydliště 
- je kompletně nově oblečen 
- má hodinky 
- má mobil 
Jo sorry ještě mýdlo 2ks - 20, ručník 2ks - 50, jednorázové žiletky 30, pěna na holení 30, voda po holení 40, toaletní papír 30, deodorant 50. takže ještě plus 250. 
celkem tedy 3950,- 
a má vše pro to aby do další výplaty měl kde bydlet, měl čistý hadry + si kde vyprat, kde se vysrat a kde udržovat denní hygienu + všechny prostředky k tomu potřebné na měsíc dopředu.  
Sám jsem byl v podobné situaci a můžu říct komplet nový ohoz byť od vietnamců dělá hodně. Bohužel. Co na tom že za 3 dny z toho lezou nitě a hodinky po týdnu ztratí svůj lesk. Hlavní je ten první dojem. ALe to všechno jsou jen slova protože když někdo prostě nechce tak ho k tomu nedonutíte. A o tom to celé je.
Host
 
Terst
6. 21-06-2007 13:07
 
Londýnští bezdomovci
 
Nápad je to dle mého skvělí, a vzhledem k tomu, za co všechno se u nás vyhazují peníze, tak jsem přesvědčen, že by se na realizaci peníze našli. Nicméně mám určité poznámky k bodům 6 a 7. 
 
„Po zrušení všelijakých sociálních dávek a podpor na bydlení a ponechání jen práva na minimální přístřeší, státní rozpočet ušetří řádově několik miliard ročně.“ 
Pozor! Podporu na bydlení bezdomovci nedostávají!!! Protože stát to paradoxně vyplácí pouze těm, kdo už nějaké bydlení mají. Příjemci sociálních dávek se často rekrutují z vrstvy tkz. chudích pracujících. Jsou to lidé pracující za minimální mzdu. Vzhledem k tomu, že se strají ještě o nějakého nezaopatřeného člena rodiny - typický příklad matky samoživitelky - tak jim to nemůže stačit. Problém myjí i ti, kdo si musí platit třeba nájem ve větším městě... Z toho důvodu pokud chcete porušit sociální dávky, tak je potřeba zvýšit minimální mzdu na západoevropskou úroveň - 60% z průměrné mzdy. Tedy na nějakých 12 000. Ale i pak nepředpokládám uplně plošné zrušení přídavků za ideální. K tomu komentář k dalšímu bodu: 
„Pokud bezdomovec požádá někoho o trochu potravin či ošacení, naprostá většina lidí ráda pomůže. Požádá-li však někoho o přístřeší, nevyhoví mu téměř nikdo. Proto je zbytečné, aby stát poskytoval peníze na jídlo a ošacení, v tomto si lidé pomohou sami.“ 
Myslím si, že systém by se měl snažit být komplexní. Hlavně by měl zajišťovat i nějakou práci! Samozdřejmě dle jejich možností, protože tito lidé se dostali na ulici, protože nedokázali dostát tvrdým nárokům, jenž dnes jsou.
Host
 
elf
7. 21-06-2007 12:31
 
Právo na přístřešek
či právo na byt... 
Jak podle členů "Týmu za právo na minimální přístřeší" řešit případy svévolného opakovaného ničení bytu či přístřešku? Opakovaným přidělováním nového a čistého a funkčního? To už tady přece máme, i když ne pro všechny.
Host
 
Terry
8. 20-06-2007 21:22
 
odchod do bezdomoví
no, dřív tyhle věci částečně řešily i kláštery roztroušené po evropské krajině...dnes už ale vzhledem k "turistizaci/konzumerizaci" veškerého poutnictví tato tradice v podstatě umřela. A umírá i v Asii. 
 
Jinak - sklouznou-li lidi v bezdomoví do těžké závislosti na alkoholu, už se asi dá o mourdosti hovořit jen stěží...alkohol už jim pak jen pomáhá dovegetovat ke smrti.  
vrátit?
Host
 
valodja
9. 20-06-2007 15:39
 
svědomí součástí kultury národa
Neschopnost naší společnosti postarat se o své spoluobčany v nouzi, mentálně zbídačelé nebo rozhodnuvší se "odejít" je odrazem kulturní úrovně národa. Jak bylo řečeno, nejde o to nasytit tuto skupinu, ale poskytnout jim soukromí a přístřeší. V místech, kam se shromažďují v časech nouze, tedy v zimním období, ve městech, je řešení nesystematické a pouze dočasné, určené pro "krizové" období. Řada z nich touží zachovat si svou důstojnost až do konce (tedy do smrti nebo do opětného navrácení se ke společnosti...). Asijský přístup k člověku by nám mohl být vzorem. Zejména existující fenomén "odchodu do bezdomoví", který je součástí, životní etapou jedinců, kteří dosáhli naplnění ve světském životě a vydávají se na cestu... Lze potkat poutníky, mnichy, žebráky, kteří ovšem mají kam se uchýlit, disponibilní životní prostor k užívání... Dravost současné konzumní společnosti spolu s povrchností a neschopností posuzovat věci potažmo lidské osudy do hloubky, neschopnost soucítění, která je vidět v ateistickém přístupu a "smrti Boha", to vše v celku odsuzuje početnou komunitu lidských bytostí k životě na okraji společnosti, která zavírá oči, otáčí hlavu na druhou stranu a NECHCE VIDĚT. 
Postmoderní pohled na člověka se zmítá v extrémech hluboce humanistických a ryze antihumánních, člověk-jedinec jako na ekonomický prostředek a tržní jednotka, postoj všemohoucnosti trhu, který aplikuje veřejná autorita národa - prezident Klaus, na všechny problémy, s jeho odmítavými povrchními názory na životní prostředí a občanskou společnost je největším nebezpečím pro nás všechny. Odtržitost od reality a médiemi předkládaná schemata řešení jakékoliv životní situace ještě více znesnadňují/znesvobodňují "správnou volbu". 
Lidé na okraji často mají zachovány schopnosti, kterými "civilizovaní" jedinci nevládnou. Možná, že jsou moudřejší než řada z nás...
Host
 
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
10. 20-06-2007 13:51
 
svědomí součástí kultury národa
JR: taky názor, ale já myslím, že to je hloupost.
Host
 
valodja

Petice za právo na minimální přístřeší

 

Vážení občané, jste na stránkách za Právo na minimální přístřeší. Níže uvádíme 10 důvodů proč věříme, že by mělo existovat právo na minimální přístřeší. Pokud s tím souhlasíte, můžete "podepsat" elektronickou petici zde 

Hledáme studenty stavebních profesí, kteří by se chtěli zúčastnit soutěže o nejlepší projekt typověho domu, který by sloužil jako přístřeší, více zde.

Leták ke ztažení zde. 


Tým za právo na minimální přístřeší 

 

10 důvodů proč by mělo existovat právo na minimální přístřeší nejen pro bezdomovce


  1. Dříve se lidé bez domova mohli uchýlit do stájí nebo do chlévů, dnes tato možnost téměř neexistuje. Vzhledem k rozvoji automobilismu už koně nejsou tolik potřeba a vzhledem k automatizované živočišné výrobě se stáje a chlévy běžně nevyskytují a tak tito lidé jsou často v horší situaci než zvířata.

  2. Stát a úřady velmi významnou měrou regulují možnost stavby byť jen malé boudy. I když by si tito lidé rádi svépomocí vytvořili nějakou chýši či boudu, je to pro ně legálně prakticky nemožné. Jestliže takto stát významnou měrou reguluje možnost vytvořit si přístřeší, jinými slovy velmi omezuje svobodu způsobu bydlení (což je na jednu stranu pochopitelné), je jeho povinností nabídnout jinou možnost.

  3. Člověk bez přístupu k teplé vodě a bez možnosti spát v nemrazivé místnosti se vystavuje mimořádně velkému zdravotnímu riziku. A tak tito lidé kromě toho, že nemají kde spát, často trpí nejrůznějšími ošklivými nemocemi – vředy atd.

  4. NE finanční pomoc, ale klíček od přístřeší. Poskytování finanční pomoci těmto lidem vůbec nepomůže, ale právě naopak. Peníze jsou díky jejich duševní slabosti často hned utraceny za alkohol či cigarety. Skutečnou pomocí by byl klíček od přístřeší - samostatné malé komůrky s WC a sprchou, (8m2, postel, sprcha s 50 l teplé vody denně, WC). Poznámka: Hledáme studenty stavebních profesí, kteří by se chtěli zúčastnit soutěže o nejlepší projekt typověho domu, který by sloužil jako přístřeší, více zde.

  1. Být bezdomovcem zpravidla neznamená jen nemít střechu nad hlavou, ale také nemít svůj domov. Proto je důležité, aby poskytnuté přístřeší (komůrku) mohl mít člověk svobodně sám pro sebe a vytvořit si tak částečně svůj domov. Verze pomoci formou ubytoven, kde je několik vzájemně cizích lidí na jednom pokoji, problém řeší jen částečně.

  2. Státní rozpočet ještě na tom vydělá. Měsíční náklady na samostatné přístřeší pro jednu osobu nejsou více než 1500,- Kč. Částku 1500,- Kč by platil stát. Zároveň by zredukoval složitý a drahý systém vyplácení mnoha sociálních dávek a podpor na bydlení a ponechal by jen právo na minimální přístřeší, státní rozpočet by pak ušetřil řádově několik miliard ročně. Například občan mající hrubý příjem 70 000.- Kč, který si postavil veliký rodinný dům (250 m2), dostává od státu celkově "příspěvek na bydlení" 3500 Kč měsíčně, který zahrnuje daňový odpočet úroků z hypotéky a státní podporu. Podporu na bydlení tak dostávají také lidé, kteří ji vůbec nepotřebují.

  3. Pokud bezdomovec požádá někoho o trochu potravin či ošacení, naprostá většina lidí ráda pomůže. Požádá-li však někoho o přístřeší, nevyhoví mu téměř nikdo. Proto je zbytečné, aby stát poskytoval peníze na jídlo a ošacení, v tomto si lidé pomohou sami. Co je však potřeba, je klíček od přístřeší, v tomto si lidé sami pomoci nedovedou.

  4. Každý z nás se může stát bezdomovcem. Není tajemstvím, že většina bezdomovců dříve žila běžným životem, ale okolnosti či životní tragédie jim vzaly natolik životní sílu, která vedla k ztrátě motivace, a tak skončili na ulici.

  5. Skutečná vyspělost a úroveň společnosti se nepozná jen podle výše HDP – hrubého domácího produktu nebo podle výše ekonomického růstu či průměrných platů, ale také podle toho, jak na tom jsou ti nejslabší.

  6. Zavedením práva na minimální přístřeší se pomůže nejen těm, kteří nemají kde hlavu složit (bezdomovců v ČR je asi 40 000 a stále jich přibývá), ale také těm, kteří žijí ve stresu, že takto skončí, jichž je mnohonásobně víc.

 

Přidat jako oblíbený (22) | Citujte tento článek na svých webovkách | Shlédnutí: 11459

Komentáře (21)
RSS komentáře
11. 20-06-2007 13:48
 
Hloupa akce
Bezdomovci si obecne litost nezaslouzi. Jestlize se nekdo rozhodne jen tak vegetovat, pak jeho zivot lidskou hodnotu ztraci. Je lhostejne, ze se to muze stat i me.
Host
 
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
12. 20-06-2007 10:09
 
nesouhlasím s tímto webem
Tento web má velmi profesionální design. Naprosto ale nesouhlasím s tím, aby se z mých daní platili další darmožrouti, kterým se už teď platí dost a dle mého názoru příliš. Kdokoliv ať je v jakékoliv situaci může vyhledat nejbližší stavbu rodinného a domu, kde ho rádi přijmou jako podavače. Každý člověk v jakkoliv tíživé situaci se může chytit lopaty, tvárnice, cihly, kolečka a pod a vydělat si na chleba, pivo a bydlení.
Host
 
Vladimír Stránský
13. 20-06-2007 01:16
 
nesouhlasím s tímto webem
http://england.shelter.org.uk/home/index.cfm 
http://www.nadeje.cz/vzdelav/homeless.html
Host
 
valodja
14. 20-06-2007 01:03
 
do čtvrtice všeho dobrého :-p
http://www.armadaspasy.cz/staticke.php?wh=co_delame 
http://www.nadeje.cz/historie.html 
 
to by měli být rozhodně partneři a oponenti případného projektu - pokud je tedy myšlen vážně a ne jen jako (v pravdě politické :upset ) plácnutí do vody ;)  
 
To, že 300 lidí podepíše petici, ještě nikomu střechu nad hlavou nedá...
Host
 
valodja
15. 20-06-2007 00:16
 
ještě pár drobností -
ad1: "Dříve lidé bez domova se mohli uchýlit do stájí nebo do chlévů, dnes tato možnost téměř neexistuje." 
Bylo by dobré opravit slovosled, aby to bylo česky: "Dříve SE lidé bez domova mohli..." 
 
ad "NE finanční pomoc, ale klíček od přístřeší. Poskytování finanční pomoci těmto lidem vůbec nepomůže, ale právě naopak. Peníze jsou díky jejich duševní slabosti často hned utraceny za alkohol či cigarety. Skutečná pomoc je klíček od přístřeší - samostatná malá komůrka se záchodem a sprchou, (8m2, postel, sprcha s 50 l teplé vody denně, záchod)." 
 
Ohledně dávek (viz "zrušení všelijakých sociálních dávek a podpor na bydlení a ponechání jen práva na minimální přístřeší, státní rozpočet ušetří řádově několik miliard ročně." - to by nebylo šťastné řešení!) - nezapomeňme, že je nejdůležitější předcházet tomu, aby člověk vůbec na ullici skončil! A tedy nějaké dávky pro člověka, který je schopen normálně fungovat, ale dočasně se ocitl v nouzi by být měly - bezdomovectví se musí všemi prostředky předcházet a do poslední chvíle se snažit řešit problémy standardními cestami - svého času jsem měl na škole kurz sociální systém a chodil tam chlápek ze sociálky a když o tom tak mluvil, tak jsem nabyl dojmu, že stát člověka, který je schopen/ochoten kooperovat na holičkách do určité míry nenechá. Ovšem ti, co již na holičkách jsou, těm by se skutečně pomoci mělo. Ovšem ta forma 8m pokoje s příslušenstvím je přehnaná! To je hotel a tam bych se nastěhoval úplně v klidu i se svým už skoro vystudovaným Mgr.!! To musí být opravdu minimalistické řešení! Dělal jsem si náčrtky a 6m by bohatě stačilo. Možná i 5,5. A po francouzském vzoru sociálního bydlení elektřinu a teplou vodu na mince. Zdarma prostě jen strohý pokojík, kde nemrzne.  
A taky by bylo dobré uvažovat o tom, jak zajistit, aby takový výdobytek nebyl zneužíván - prostě jak zajistit, aby k němu měli přístup jen ti opravdu nejpotřebnější?! 
 
A ještě ke stylistice: "mimořádně nebezpečnému zdravotnímu riziku" by asi bylo lépe napsat "mimořádně velkému zdra...", neb riziko je významově velmi blízko "nebezpečí", takže jde o duplicitu. 
 
A do třetice "Skutečná vyspělost a úroveň společnosti není jen podle výše HDP..." nahradit "není jen" například "se nepozná jen podle..." - aby to znělo pěkně a logicky. 
 
Zdravím a podepisuji petici s výhradami. 
 
 
Těším se na další diskuzi
Host
 
valodja
16. 19-06-2007 23:31
 
ještě pár drobností -
no těch 1500 jsem pochopil jako měsční náklady - na výstavbu by bylo třeba počítat tak spíš s 200-300 tisíci na jednu jednotku (odhad a dost možná ještě optimistický..) 
 
Ale i tak - 10 000 takových jednotek by vyšlo...na...hmmm...na pouhé 3 miliardy... 
 
No, pro začátek by bylo možná vůbec fajn dořešit to, aby alespoň v zimě a mrazu měli bezdomáči možnost přespat alespoň někde, třeba i na palandách po 6 na pokoji, řekl bych...aby neumrzali a tak... 
 
Ale že je třeba mít ambiciozní vizi, to je fakt...  
 
:p
Host
 
valodja
17. 19-06-2007 21:53
 
Jo kdyby za 1.500 to bylo řešitelné
tak bychom se jako bezdomovci mohli hodit všichni jen za pouhých 15 miliard korun. Což vypadá na první pohled hodně, ale je to jen zlomek našich menších tunelů - na to rozhodně máme. 
 
Co takhle rozpočet na tu psí boudu za 1500? Vždyť to je cena jen běžné sprchové baterie (má tam být ta teplá voda, přeci). 
 
Kdyby bylo problém bezdomovců možné tak jednoduše vyřešit, tak by to už někdo asi dávno zavedl, nebo ne? 
Je to skutečně problém - kdysi měli lidé domovské právo a tak je posílali zpátky postrkem do té obce, odkud pocházeli. Takže obce se staraly jaksi již preventivně a odmalička se cepovali všichni navzájem, aby takhle někdo nedopadl. Dneska už nikdo nikoho nevychovává. 
 
Těžko říci, v čem dalším ten rozdíl spočívá. Dnes je třeba mnohem víc lákadel než před 100 lety.  
Ani nemusí jeden povinně pracovat jako za socíku před 20 lety. ...
Host
 
18. 19-06-2007 21:14
 
je to zajímavý nápad ale
Bylo by to třeba pojmout pochopitelně poněkud komplexněji - ne jen těm lidem dát ubytování, ale podat jim i nějak pomocnou ruku, aby "komůrka" pro ně nebyla cílová, nýbrž jen přestupní stanice... 
 
Ono třeba Armáda spásy, nebo Naděje se už o podobné věci pokoušejí delší dobu. Ale to, že jako opravdovou "looser" dávku by bylo lépe dát přístřeší a poradit/zprostředkovat možnost přivydělat si sám těch pár korun na jídlo, by asi bylo i rozumné. Chtělo by to třeba vymyslet nějaký registr, kde by se shromažďovaly drobné brigády pro tyto lidi s problémy...ale nejprve by jistě potřebovali lidsky a duchovně se uzdravit... 
 
Kdyby se to vyřešilo jen něčím, jako jsou "čunkoboxy" a ti lidé by se nechali napospas sami sobě, přišel by celý projekt nejpíš vniveč.  
 
No, jak o tom přemýšlím, tak by asi jako první krok bylo lepší vymyslet něco kompatibilního s výše uvedenými zavedenými institucemi. 
 
A financování? No, rozhodně by nemělo vše asi jít z rozpočtu, nějaký rozumný a důvěryhodně vedený jednotný nadační fond + státní kofinancování by byly fajn (+EU fundraising..).  
 
Ovšem nejsem si jist, kolik by takových míst k útulku mělo být...10000? 40000? 60000?  
A vůbec - asi by chtělo celou záležitost nízkoprahových komůrek systematicky domyslet i s jinými/vyššími typy nízkoprahového bydlení - co třeba nízkoprahové garsonky pro mladé, chudé rodiny?  
 
No, není to jednoduchá problematika, ale jádro návrhu se mi líbí. Chce to ale hodně dobře propracovat a prokonzultovat s lidmi, co o problému už něco vědí (taky NP..) a pokud bude řešení dostatečně komplexní, může nadělat hodně dobrého.  
 
A jinak - myslím, že 8 m je celkem dost :-) Já bydlím celý rok na 9m a zrovna včera jsem si říkal, jaký to nemám velký pokoj. Tady v Belgii se i za mizerný 7m pokoj na hlučném místě platí 150eur za měsíc - to jen tak na okraj.  
 
Architekti - studenti na Č/VUT by určitě něco zajímavého a úsporného dokázali vymyslet, ale nejprve je třeba vyřešit filozofii projektu. 
 
Je třeba, aby se ti lidé (znovu) naučili zodpovědnosti (protože bez zodpovědnosti žádný pocit domova a úcty ke své světničce nepocítí) - aby se nebudovala jen nějaká ghetta k vybydlení. 
 
Jsem ochoten se případně nějak zapojit, ale nejsem teď moc v ČR...každopádně opatrně sympatizuji ;)
Host
 
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
19. 19-06-2007 10:59
 
je to zajímavý nápad ale
Toto mohl vymyslet snad jen člověk, který by měl urychleně navštívit zařízení, kde jeho komůrka bude mít kliku jen zvenku.
Host
 
náhodný čtenář
20. 19-06-2007 09:50
 
Souhlasím s tímto webem
Je pravda, vše co se tu píše, k bezdomovcům se spousta lidí chová hůř než ke zvířatům a přitom jsou to lidé. Jsem moc ráda, že tato iniciativa vznikla a pomůžu ji šířit dál. 
Ale obávám se, že ti sobci(a víme všichni jakou politickou stranu volí, že)mají každého bezdomovce za nemakačenka a jde jim jen nahrabat si sami pro sebe.
Host
 
Náhodná čtenářka

Petice za právo na minimální přístřeší

 

Vážení občané, jste na stránkách za Právo na minimální přístřeší. Níže uvádíme 10 důvodů proč věříme, že by mělo existovat právo na minimální přístřeší. Pokud s tím souhlasíte, můžete "podepsat" elektronickou petici zde 

Hledáme studenty stavebních profesí, kteří by se chtěli zúčastnit soutěže o nejlepší projekt typověho domu, který by sloužil jako přístřeší, více zde.

Leták ke ztažení zde. 


Tým za právo na minimální přístřeší 

 

10 důvodů proč by mělo existovat právo na minimální přístřeší nejen pro bezdomovce


  1. Dříve se lidé bez domova mohli uchýlit do stájí nebo do chlévů, dnes tato možnost téměř neexistuje. Vzhledem k rozvoji automobilismu už koně nejsou tolik potřeba a vzhledem k automatizované živočišné výrobě se stáje a chlévy běžně nevyskytují a tak tito lidé jsou často v horší situaci než zvířata.

  2. Stát a úřady velmi významnou měrou regulují možnost stavby byť jen malé boudy. I když by si tito lidé rádi svépomocí vytvořili nějakou chýši či boudu, je to pro ně legálně prakticky nemožné. Jestliže takto stát významnou měrou reguluje možnost vytvořit si přístřeší, jinými slovy velmi omezuje svobodu způsobu bydlení (což je na jednu stranu pochopitelné), je jeho povinností nabídnout jinou možnost.

  3. Člověk bez přístupu k teplé vodě a bez možnosti spát v nemrazivé místnosti se vystavuje mimořádně velkému zdravotnímu riziku. A tak tito lidé kromě toho, že nemají kde spát, často trpí nejrůznějšími ošklivými nemocemi – vředy atd.

  4. NE finanční pomoc, ale klíček od přístřeší. Poskytování finanční pomoci těmto lidem vůbec nepomůže, ale právě naopak. Peníze jsou díky jejich duševní slabosti často hned utraceny za alkohol či cigarety. Skutečnou pomocí by byl klíček od přístřeší - samostatné malé komůrky s WC a sprchou, (8m2, postel, sprcha s 50 l teplé vody denně, WC). Poznámka: Hledáme studenty stavebních profesí, kteří by se chtěli zúčastnit soutěže o nejlepší projekt typověho domu, který by sloužil jako přístřeší, více zde.

  1. Být bezdomovcem zpravidla neznamená jen nemít střechu nad hlavou, ale také nemít svůj domov. Proto je důležité, aby poskytnuté přístřeší (komůrku) mohl mít člověk svobodně sám pro sebe a vytvořit si tak částečně svůj domov. Verze pomoci formou ubytoven, kde je několik vzájemně cizích lidí na jednom pokoji, problém řeší jen částečně.

  2. Státní rozpočet ještě na tom vydělá. Měsíční náklady na samostatné přístřeší pro jednu osobu nejsou více než 1500,- Kč. Částku 1500,- Kč by platil stát. Zároveň by zredukoval složitý a drahý systém vyplácení mnoha sociálních dávek a podpor na bydlení a ponechal by jen právo na minimální přístřeší, státní rozpočet by pak ušetřil řádově několik miliard ročně. Například občan mající hrubý příjem 70 000.- Kč, který si postavil veliký rodinný dům (250 m2), dostává od státu celkově "příspěvek na bydlení" 3500 Kč měsíčně, který zahrnuje daňový odpočet úroků z hypotéky a státní podporu. Podporu na bydlení tak dostávají také lidé, kteří ji vůbec nepotřebují.

  3. Pokud bezdomovec požádá někoho o trochu potravin či ošacení, naprostá většina lidí ráda pomůže. Požádá-li však někoho o přístřeší, nevyhoví mu téměř nikdo. Proto je zbytečné, aby stát poskytoval peníze na jídlo a ošacení, v tomto si lidé pomohou sami. Co je však potřeba, je klíček od přístřeší, v tomto si lidé sami pomoci nedovedou.

  4. Každý z nás se může stát bezdomovcem. Není tajemstvím, že většina bezdomovců dříve žila běžným životem, ale okolnosti či životní tragédie jim vzaly natolik životní sílu, která vedla k ztrátě motivace, a tak skončili na ulici.

  5. Skutečná vyspělost a úroveň společnosti se nepozná jen podle výše HDP – hrubého domácího produktu nebo podle výše ekonomického růstu či průměrných platů, ale také podle toho, jak na tom jsou ti nejslabší.

  6. Zavedením práva na minimální přístřeší se pomůže nejen těm, kteří nemají kde hlavu složit (bezdomovců v ČR je asi 40 000 a stále jich přibývá), ale také těm, kteří žijí ve stresu, že takto skončí, jichž je mnohonásobně víc.

 

Přidat jako oblíbený (22) | Citujte tento článek na svých webovkách | Shlédnutí: 11459

Komentáře (21)
RSS komentáře
21. 19-06-2007 08:26
 
nesouhlasím s tímto webem
Tento web má velmi profesionální design. Naprosto ale nesouhlasím s tím, aby se z mých daní platili další darmožrouti, kterým se už teď platí dost a dle mého názoru příliš. Kdokoliv ať je v jakékoliv situaci může vyhledat nejbližší stavbu rodinného a domu, kde ho rádi přijmou jako podavače. Každý člověk v jakkoliv tíživé situaci se může chytit lopaty, tvárnice, cihly, kolečka a pod a vydělat si na chleba, pivo a bydlení.
Host
 
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny


Přidat komentář
  • Komentujte prosím relevantě k obsahu článku.
  • Vyplnění položek označených hvězdičkou je povinné.
Jméno:*
E-mail:
WWW:
Předmět:
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Komentář:*



Napište kód z oranž. rámečku:* Code
Chci být informován emailem o budoucích komentářích

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

Aktualizováno ( Neděle, 06 leden 2008 )