Právo na minimální přístřeší
  Hlavní stránka

 
Hlavní nabídka
Hlavní stránka
Podepsat petici
Leták ke stažení
Zobrazit podpisy
Soutěž o projekt
Kontakt
Administrátor
Počítadlo přístupů
Návštěvy včera: 24
Návštěvy dnes: 3
Návštěvy celkem: 55038
 
Petice za právo na minimální přístřeší PDF Tisk E-mail
Neděle, 20 květen 2007
Přejít na obsah
Petice za právo na minimální přístřeší
Strana 2
Strana 3

Petice za právo na minimální přístřeší

 

Vážení občané, jste na stránkách za Právo na minimální přístřeší. Níže uvádíme 10 důvodů proč věříme, že by mělo existovat právo na minimální přístřeší. Pokud s tím souhlasíte, můžete "podepsat" elektronickou petici zde 

Hledáme studenty stavebních profesí, kteří by se chtěli zúčastnit soutěže o nejlepší projekt typověho domu, který by sloužil jako přístřeší, více zde.

Leták ke ztažení zde. 


Tým za právo na minimální přístřeší 

 

10 důvodů proč by mělo existovat právo na minimální přístřeší nejen pro bezdomovce


  1. Dříve se lidé bez domova mohli uchýlit do stájí nebo do chlévů, dnes tato možnost téměř neexistuje. Vzhledem k rozvoji automobilismu už koně nejsou tolik potřeba a vzhledem k automatizované živočišné výrobě se stáje a chlévy běžně nevyskytují a tak tito lidé jsou často v horší situaci než zvířata.

  2. Stát a úřady velmi významnou měrou regulují možnost stavby byť jen malé boudy. I když by si tito lidé rádi svépomocí vytvořili nějakou chýši či boudu, je to pro ně legálně prakticky nemožné. Jestliže takto stát významnou měrou reguluje možnost vytvořit si přístřeší, jinými slovy velmi omezuje svobodu způsobu bydlení (což je na jednu stranu pochopitelné), je jeho povinností nabídnout jinou možnost.

  3. Člověk bez přístupu k teplé vodě a bez možnosti spát v nemrazivé místnosti se vystavuje mimořádně velkému zdravotnímu riziku. A tak tito lidé kromě toho, že nemají kde spát, často trpí nejrůznějšími ošklivými nemocemi – vředy atd.

  4. NE finanční pomoc, ale klíček od přístřeší. Poskytování finanční pomoci těmto lidem vůbec nepomůže, ale právě naopak. Peníze jsou díky jejich duševní slabosti často hned utraceny za alkohol či cigarety. Skutečnou pomocí by byl klíček od přístřeší - samostatné malé komůrky s WC a sprchou, (8m2, postel, sprcha s 50 l teplé vody denně, WC). Poznámka: Hledáme studenty stavebních profesí, kteří by se chtěli zúčastnit soutěže o nejlepší projekt typověho domu, který by sloužil jako přístřeší, více zde.

  1. Být bezdomovcem zpravidla neznamená jen nemít střechu nad hlavou, ale také nemít svůj domov. Proto je důležité, aby poskytnuté přístřeší (komůrku) mohl mít člověk svobodně sám pro sebe a vytvořit si tak částečně svůj domov. Verze pomoci formou ubytoven, kde je několik vzájemně cizích lidí na jednom pokoji, problém řeší jen částečně.

  2. Státní rozpočet ještě na tom vydělá. Měsíční náklady na samostatné přístřeší pro jednu osobu nejsou více než 1500,- Kč. Částku 1500,- Kč by platil stát. Zároveň by zredukoval složitý a drahý systém vyplácení mnoha sociálních dávek a podpor na bydlení a ponechal by jen právo na minimální přístřeší, státní rozpočet by pak ušetřil řádově několik miliard ročně. Například občan mající hrubý příjem 70 000.- Kč, který si postavil veliký rodinný dům (250 m2), dostává od státu celkově "příspěvek na bydlení" 3500 Kč měsíčně, který zahrnuje daňový odpočet úroků z hypotéky a státní podporu. Podporu na bydlení tak dostávají také lidé, kteří ji vůbec nepotřebují.

  3. Pokud bezdomovec požádá někoho o trochu potravin či ošacení, naprostá většina lidí ráda pomůže. Požádá-li však někoho o přístřeší, nevyhoví mu téměř nikdo. Proto je zbytečné, aby stát poskytoval peníze na jídlo a ošacení, v tomto si lidé pomohou sami. Co je však potřeba, je klíček od přístřeší, v tomto si lidé sami pomoci nedovedou.

  4. Každý z nás se může stát bezdomovcem. Není tajemstvím, že většina bezdomovců dříve žila běžným životem, ale okolnosti či životní tragédie jim vzaly natolik životní sílu, která vedla k ztrátě motivace, a tak skončili na ulici.

  5. Skutečná vyspělost a úroveň společnosti se nepozná jen podle výše HDP – hrubého domácího produktu nebo podle výše ekonomického růstu či průměrných platů, ale také podle toho, jak na tom jsou ti nejslabší.

  6. Zavedením práva na minimální přístřeší se pomůže nejen těm, kteří nemají kde hlavu složit (bezdomovců v ČR je asi 40 000 a stále jich přibývá), ale také těm, kteří žijí ve stresu, že takto skončí, jichž je mnohonásobně víc.

 

Přidat jako oblíbený (22) | Citujte tento článek na svých webovkách | Shlédnutí: 11242

Komentáře (21)
RSS komentáře
1. 25-06-2007 22:04
 
Tento web je celý o principech této ba
CIKÁDA A MRAVENEC - BAJKA 
 
 
Klasická verze: 
 
Mravenec pracuje celé dlouhé horké léto; postaví si dům a vytvoří zásoby na zimu. Cikáda si říká, jak je mravenec hloupý, takové pěkné počasí, směje se, tancuje a užívá si. Pak přijde zima, mravenec se schová do tepla domu a pochutnává si na zásobách, zatímco cikáda se třese zimou a bez jídla brzy umře. 
 
 
Současná verze: 
 
Mravenec pracuje celé dlouhé horké léto; postaví si dům a vytvoří zásoby na zimu. Cikáda si říká, jak je mravenec hloupý, takové pěkné počasí, směje se, tancuje a užívá si. Pak přijde zima, mravenec se schová do tepla domu a pochutnává si na zásobách. Cikáda, třesoucí se zimou, zorganizuje tiskovou konferenci, na které se táže, kde vzal mravenec právo na to být v teple a dobře živený, zatímco jiní, méně šťastní, umírají zimou a hladem. Televize uvede vše v přímém přenosu, ukazuje třesoucí se cikádu a záběry mravence, jak si v teple útulného domova vychutnává dobroty všeho druhu. Televizní diváci jsou velice pobouřeni faktem, že v tak bohaté zemi jsou někteří ponecháni utrpení jako chudák cikáda, když jiní žijí v přepychu. Odbory uspořádají před mravencovým domem manifestaci, aby vyjádřily solidaritu s cikádou, a novináři se ptají, jak to, že mravenec tak tajně zbohatnul, a interpelují vládu, aby zvýšila daně mravenci, který přece musí odvádět spravedlivý díl. Na základě výzkumu veřejného mínění vyjde zákon o ekonomické spravedlnosti a zároveň antidiskriminační zákon se zpětnou platností. Daně jsou zvýšeny, mravenec dostane pokutu za to, že nezaměstnal cikádu, a je mu finančním úřadem zabaven dům, protože nemá peníze na zaplacení daní ani pokuty. Mravenec emigruje do Lichtenštejnska. Televize připraví reportáž o obtloustlé cikádě, které nyní docházejí mravencovy zásoby, a to přesto, že jaro je ještě daleko. Bývalý mravencův dum, nyní sociální ubytovna pro cikádu, chátrá z nezájmu cikády i vlády. Vládě je vytýkána nedostatečná sociální podpora a je vytvořena speciální komise s náklady 10 milionů. Mezitím cikáda zemře na předávkování a tisk ještě více podtrhuje nutnost starat se o sociální nerovnost...
Host
 
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
2. 24-06-2007 00:36
 
Tento web je celý o principech této ba
Nesouhlasím s tímto nápadem. Já sám jsem živnostník, sociální dávky ani příspěvky na bydlení neberu. Bydlím s přítelkyní v plesnivém, vlhkém domku a o 50ti litrech teplé vody na osobu a den nebo vůbec o nějaké teplé vodě si můžeme nechat jenom zdát. Taky nám docela chybí možnost vytáhnout z jedné z našich dvou skříní oblečení bez obavy že bude plesnivé. Žijeme z toho co si vyděláme, nikdo nám nic nedá a od nikoho ani nic nechceme. Oba pracujeme. Proč by někdo kdo nepracuje a asi ani nikdy nebude měl mít z našich daní sponzorovaný (z našeho pohledu) komfort, který my nemáme a dlouho mít nebudeme? 
Jsem proto poskytnout všem lidem šanci pracovat a vydělat si na slušné živobytí. Kdo nechce, jeho problém. Nenutit ho, ale ani nenutit ostatní sponzorovat mu pohodlný život. Kdo objektivně nemůže pracovat tomu pomoct. 
Sprcha na každé samostatné buňce je přehnaný luxus. Když jsme mohli na vojně nebo na kolejích bydlet se společnou sprchou, záchodem a v několika lidech na pokoji proč by nemohl někdo jiný?
Host
 
Josef Sviták
3. 23-06-2007 07:35
 
Tento web je celý o principech této ba
Tuším, že to je bod 6, kde se mluví o státním rozpočtu? JE sice hezké, že tu je uveden příklad někoho kdo si postaví dům a má plat 70000,- Staví však i ti, nebo si platí hypotéku pouze na byt, kteří těch 70000,- nedají dohromady ani ve dvou. Ve velmi málo případech dosáhnou na polovinu té částky. Opravdu by to chtělo třídit lidi na ty, kdo se stará, nebo se snaží o sebe postarat a lidi, kterým je opravdu všechno jedno
Host
 
EU Man
4. 22-06-2007 09:41
 
Londýnští bezdomovci
http://koutny.blog.idnes.cz/c/5337/Vite-v-cem-se-lisi-Londynsti-bezdomovci-od-tech-nasich.html#t2 
 
A na mojí otázku, proč se nesnaží žít jako člověk, proč nepracuje a proč žije na ulici, mi odpověděl otázkou: 
„ a proč vlastně pracuješ ty?“ 
 
Myslím, že totéž platí o našich. 
 
„ a proč vlastně pracuješ ty?“ 
No přece na to, aby jim "humanisti" mohli zajistit "přístřeší" s teplou vodu... a taky uklízečkou, protože ti si uklízet nebudou.
Host
 
Terry
5. 21-06-2007 15:12
 
Londýnští bezdomovci
Kamarád má stavební firmu a má absolutní nedostatek helfrů alias přizdrisráčů po kterých se nechce nic jiného než přenášení materiálu a házení do míchačky neboli tohle podrž - tamto přines. Zkusil oslovit místní bezdomovce - ti ho poslali k šípku a klesl až tak hluboko že mu jeden ze zaměstnanců obchází ráno místní romy jestli by nechtěli zrovna dneska makat s tím že se vyplácí načerno každý večer po odvedené práci. Jak jinak by jste ještě chtěla pomoci? Bezďákům nabídl práci, výplatu každý den a ubytování ve stavební buňce po dobu stavby. Já jsem si jako helfr v roce 1997 vydělal 5400 čistého po zdanění měsíčně. Kolik to může být teď? I kdyby dostali jen 6000 tak za jídlo dají tak 2000 pokud nebudou nároční a zbyde jim 4000. Myslíte že je to málo na to aby se umyli, oholili, nechali ostříhat a u vietnamců nakupili komplet nový hadry a zaplatili si na mesic ubytovnu at maji adresu kterou muzou poskytnout? Ubytovna stojí 2000, boty 200, 3páry ponožek 50, rifle + pásek + kratasy 350, košile 2ks - 200, slipy 5ks za 50, holič 100, hodinky 50 - vše od vietnamců. mobil z bazaru + simka 700. To máme 3700 a ten člověk je - ostříhaný 
- oholený 
- má bydliště 
- je kompletně nově oblečen 
- má hodinky 
- má mobil 
Jo sorry ještě mýdlo 2ks - 20, ručník 2ks - 50, jednorázové žiletky 30, pěna na holení 30, voda po holení 40, toaletní papír 30, deodorant 50. takže ještě plus 250. 
celkem tedy 3950,- 
a má vše pro to aby do další výplaty měl kde bydlet, měl čistý hadry + si kde vyprat, kde se vysrat a kde udržovat denní hygienu + všechny prostředky k tomu potřebné na měsíc dopředu.  
Sám jsem byl v podobné situaci a můžu říct komplet nový ohoz byť od vietnamců dělá hodně. Bohužel. Co na tom že za 3 dny z toho lezou nitě a hodinky po týdnu ztratí svůj lesk. Hlavní je ten první dojem. ALe to všechno jsou jen slova protože když někdo prostě nechce tak ho k tomu nedonutíte. A o tom to celé je.
Host
 
Terst
6. 21-06-2007 13:07
 
Londýnští bezdomovci
 
Nápad je to dle mého skvělí, a vzhledem k tomu, za co všechno se u nás vyhazují peníze, tak jsem přesvědčen, že by se na realizaci peníze našli. Nicméně mám určité poznámky k bodům 6 a 7. 
 
„Po zrušení všelijakých sociálních dávek a podpor na bydlení a ponechání jen práva na minimální přístřeší, státní rozpočet ušetří řádově několik miliard ročně.“ 
Pozor! Podporu na bydlení bezdomovci nedostávají!!! Protože stát to paradoxně vyplácí pouze těm, kdo už nějaké bydlení mají. Příjemci sociálních dávek se často rekrutují z vrstvy tkz. chudích pracujících. Jsou to lidé pracující za minimální mzdu. Vzhledem k tomu, že se strají ještě o nějakého nezaopatřeného člena rodiny - typický příklad matky samoživitelky - tak jim to nemůže stačit. Problém myjí i ti, kdo si musí platit třeba nájem ve větším městě... Z toho důvodu pokud chcete porušit sociální dávky, tak je potřeba zvýšit minimální mzdu na západoevropskou úroveň - 60% z průměrné mzdy. Tedy na nějakých 12 000. Ale i pak nepředpokládám uplně plošné zrušení přídavků za ideální. K tomu komentář k dalšímu bodu: 
„Pokud bezdomovec požádá někoho o trochu potravin či ošacení, naprostá většina lidí ráda pomůže. Požádá-li však někoho o přístřeší, nevyhoví mu téměř nikdo. Proto je zbytečné, aby stát poskytoval peníze na jídlo a ošacení, v tomto si lidé pomohou sami.“ 
Myslím si, že systém by se měl snažit být komplexní. Hlavně by měl zajišťovat i nějakou práci! Samozdřejmě dle jejich možností, protože tito lidé se dostali na ulici, protože nedokázali dostát tvrdým nárokům, jenž dnes jsou.
Host
 
elf
7. 21-06-2007 12:31
 
Právo na přístřešek
či právo na byt... 
Jak podle členů "Týmu za právo na minimální přístřeší" řešit případy svévolného opakovaného ničení bytu či přístřešku? Opakovaným přidělováním nového a čistého a funkčního? To už tady přece máme, i když ne pro všechny.
Host
 
Terry
8. 20-06-2007 21:22
 
odchod do bezdomoví
no, dřív tyhle věci částečně řešily i kláštery roztroušené po evropské krajině...dnes už ale vzhledem k "turistizaci/konzumerizaci" veškerého poutnictví tato tradice v podstatě umřela. A umírá i v Asii. 
 
Jinak - sklouznou-li lidi v bezdomoví do těžké závislosti na alkoholu, už se asi dá o mourdosti hovořit jen stěží...alkohol už jim pak jen pomáhá dovegetovat ke smrti.  
vrátit?
Host
 
valodja
9. 20-06-2007 15:39
 
svědomí součástí kultury národa
Neschopnost naší společnosti postarat se o své spoluobčany v nouzi, mentálně zbídačelé nebo rozhodnuvší se "odejít" je odrazem kulturní úrovně národa. Jak bylo řečeno, nejde o to nasytit tuto skupinu, ale poskytnout jim soukromí a přístřeší. V místech, kam se shromažďují v časech nouze, tedy v zimním období, ve městech, je řešení nesystematické a pouze dočasné, určené pro "krizové" období. Řada z nich touží zachovat si svou důstojnost až do konce (tedy do smrti nebo do opětného navrácení se ke společnosti...). Asijský přístup k člověku by nám mohl být vzorem. Zejména existující fenomén "odchodu do bezdomoví", který je součástí, životní etapou jedinců, kteří dosáhli naplnění ve světském životě a vydávají se na cestu... Lze potkat poutníky, mnichy, žebráky, kteří ovšem mají kam se uchýlit, disponibilní životní prostor k užívání... Dravost současné konzumní společnosti spolu s povrchností a neschopností posuzovat věci potažmo lidské osudy do hloubky, neschopnost soucítění, která je vidět v ateistickém přístupu a "smrti Boha", to vše v celku odsuzuje početnou komunitu lidských bytostí k životě na okraji společnosti, která zavírá oči, otáčí hlavu na druhou stranu a NECHCE VIDĚT. 
Postmoderní pohled na člověka se zmítá v extrémech hluboce humanistických a ryze antihumánních, člověk-jedinec jako na ekonomický prostředek a tržní jednotka, postoj všemohoucnosti trhu, který aplikuje veřejná autorita národa - prezident Klaus, na všechny problémy, s jeho odmítavými povrchními názory na životní prostředí a občanskou společnost je největším nebezpečím pro nás všechny. Odtržitost od reality a médiemi předkládaná schemata řešení jakékoliv životní situace ještě více znesnadňují/znesvobodňují "správnou volbu". 
Lidé na okraji často mají zachovány schopnosti, kterými "civilizovaní" jedinci nevládnou. Možná, že jsou moudřejší než řada z nás...
Host
 
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
10. 20-06-2007 13:51
 
svědomí součástí kultury národa
JR: taky názor, ale já myslím, že to je hloupost.
Host
 
valodja


Aktualizováno ( Neděle, 06 leden 2008 )
 
< Předch.
 
Zasílání novinek

Chci být informován o činnosti






 


© 2017 Právo na minimální přístřeší
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.